FANDOM

After Act är en internet baserad tv-serie på videotjänsten Youtube som handlar om hur produktionen går till bakom scenen på Sommarteatern i Ystad. Varje säsong dedikeras till det produktionsåret som är och man får följa med bakom kulisserna hur den föreställningen tas fram och hur den görs.

Säsonger Redigera

SÄSONG 1 - (Askungen) Redigera

12 Avsnitt

För första sommaren någonsin gjordes det "bakom scenen" avsnitt under sommarens repperioder och spelperioder. Där man fick följa med bakom scenen och träffa alla som jobbade med Askungen under sommaren. Man fick möta personer som regissören, ljudteknikern, de flesta skådespelare, scen och områdesbyggarna med flera.

SÄSONG 2 - (Lilla Sjöjungfrun) Redigera

20 Avsnitt

Säsong 2 startade under Lilla Sjöjungfrun och i den här säsongen blev vloggarna längre och mer detaljerade. Avsnitten under Lilla Sjöjungfrun blev omkring 10-12 minuter långa och man fick en mycket djupare insyn bakom hela produktionen. Från att manuset skrevs till att sista föreställningen spelades. 20 avsnitt släpptes i säsong två och de alla går att se på hemsidan eller på Youtube.

SÄSONG 3 - (Herkules) Redigera

25 AVSNITT

Sommarteatern i Ystad spelade Herkules sommaren 2018. I säsong 3 får du följa med oss bakom scenen under produktionen av Herkules. Hur skrevs manuset? Hur byggs scenen? Vem syr kläderna? Vad gör skådespelarna när de inte är på scen? och mycket mycket annat i After Act - Bakom scenen på Herkules!

SÄSONG 4 - (De Tre Musketörerna) Redigera

30 AVSNITT

Sommaren 2019 spelar Sommarteatern i Ystad föreställningen De Tre Musketörerna. Säsong 4 kommer vara mer detaljerad och du kommer få se ännu mer av allt arbete som ligger bakom föreställningen. Från April till Januari 2020, släpps massvis av intressanta avsnitt om hur föreställningen byggs upp, bit för bit fram tills sista föreställningen som sker i början av augusti. Första delen av säsongen handlade om arbetet innan föreställningsperioden bröjade. Under sommaren släpptes några "Följ med hos..." avsnitt där skådespelarna själva filmar en vanlig dag under en föreställningsdag. Avsnitten som släpps under hösten är inspelade under sommaren och handlar bland annat om manuset, musiken, kostym & smink och vilka årets medverkande är. I slutet av säsongen kommer det en säsongsavslutning som är en sammanfattning av det gånga året.

SÄSONG 5 - (Kung Arthur) Redigera

30 AVSNITT

Sommaren 2020 spelar Sommarteatern i Ystad föreställningen Kung Arthur. Säsong 5 kommer man se ännu mer av allt arbete som ligger bakom föreställningen. Från April till December 2020, släpps massvis av intressanta avsnitt om hur föreställningen byggs upp, bit för bit fram tills sista föreställningen som sker i början av augusti. Första delen av säsongen handlar om arbetet innan föreställningsperioden. Under mitten av säsongen är sommarens föreställningar i fokus och vi får se allt ifrån hur det går till bakom scenen under en föreställning till hur skådespelarna sminkar sig och fikar. Under hösten kommer de uppskattade "Följ med hos..." avsnitten där skådespelarna själva filmar en vanlig dag under en föreställningsdag. Avsnitten som släpps under hösten är inspelade under sommaren. I slutet av säsongen kommer det en säsongsavslutning som är en sammanfattning av det gånga året.

Avsnitt Redigera

Antal avsnitt Säsongspremiär Säsongsavslutning
Säsong 1 12 21 Juni 2016 16 December 2016
Säsong 2 20 27 Juni 2017 16 Januari 2018
Säsong 3 25 18 Mars 2018 2 Mars 2019
Säsong 4 30 4 April 2019 12 Mars 2020
Säsong 5 30 30 April 2020 31 December 2020